Inspiratieworkshop, lessons learned.

Inspiratieworkshop, lessons learned.

De afgelopen maanden ben ik door verschillende ROC's benaderd om een inspiratieworkshop of webinar te geven over Nederlands in de context van de (beroeps-)praktijk. Vanaf 2014 is Nederlands een verplicht vak op de mbo's. Destijds zijn degelijke generieke methoden...

Leesdidactiek voor jongens van vijftien?

Leesdidactiek voor jongens van vijftien?

Zou jij in je klas ook willen dat je jongens aan het lezen krijgt? ‘En de meisjes dan?’, hoor ik je zeggen. Natuurlijk wil je genderneutraal lesgeven, want dat is hoe het hoort. Toch? Heb je Het Tienerbrein van Jelle Jolles gelezen (2019)? Onderzoek wijst uit dat er...

Geef jongens geen boeken, maar verhalen!

Geef jongens geen boeken, maar verhalen!

De afgelopen week is het weer gebleken uit onderzoeken van OESO en Stichting Lezen: de leesprestaties van jongeren zijn wederom verslechterd. Dat de leesmotivatie van leerlingen al jarenlang daalt, is al bekend sinds Theo Witte...

Hij huild: vaarwel kofschip in het mbo!

Hij huild: vaarwel kofschip in het mbo!

Illustratie: Hein de KortHij huild: vaarwel kofschip in het mbo!   “Mevrouw, hij huild is toch met een d, want huilen zit niet in het kofschip?”. Deze opmerking heb ik de afgelopen jaren als docent in het mbo vaak gehoord. Zo vaak, dat ik me afvraag of het...

Maatwerk generiek: De Taalstraat (kwadrant 2)

Maatwerk generiek: De Taalstraat (kwadrant 2)

De Taalstraat is een andere manier van Nederlands op het mbo organiseren. Meer maatwerk en integratie met het beroepenveld. Het doel is dat de student het geleerde bij Nederlands ook in de praktijk gebruikt. Taal is je visitekaartje en een voorwaarde voor een leven lang leren.

Vormen van Nederlands in het mbo (over het kwadrant)

Vormen van Nederlands in het mbo (over het kwadrant)

Mijn blog over de Taalstraat en het artikel in de Profielactueel over ‘Het hart van het vak Nederlands klopt de beroepspraktijk.’ hebben veel positieve reacties losgemaakt: van opleidingen die de lessen Nederlands ook anders willen inzetten of die daar al langer mee...

Woordenschat mbo, hoe doe je dat?

Woordenschat mbo, hoe doe je dat?

Woordenschat mbo, hoe doe je dat? Voor mbo-studenten is woordenschat belangrijk. Ze leren voor een beroep, waarin nieuwe termen en uitdrukkingen worden gebruikt of standaardzinnen. Ze gaan deze woorden gebruiken op plaatsen met verschillende bedrijfsculturen. Hebben...

MBO Taalconferentie ‘de kwaliteit van feedback’

MBO Taalconferentie ‘de kwaliteit van feedback’

Waarom stoor je mijn gesprek met jouw les? Op 20 januari kwam een honderdtal MBO-docenten Nederlands uit het hele land naar Amersfoort, voor de taalconferentie van de MBO Taalacademie. Het onderwerp: de kwaliteit van feedback. Interessante sprekers uit de wetenschap...

Manifest voor MBO-studenten!

Beste MBO-student, Wat voor docent kan ik het beste voor je zijn? Hoe kan ik het je mogelijk maken dat je straks een vakmens bent, die stevig in de schoenen staat? Die weet waar je goed in bent, wat je wilt en ook weet hoe je dat voor elkaar kunt krijgen? Hoe kan ik...

Een levenlang leren in het MBO

We leiden jonge mensen op voor beroepen die er straks mogelijk niet meer zijn. Het is wachten op het moment dat de eerste robotstewardess of de eerste zelfrijdende truck hun entree zullen doen. Het is de kunst voor MBO-opleidingen om enerzijds nu te luisteren naar de...

Hoe leren ze op het MBO?

Hoe leren ze op het MBO?

Het Koning Willem 1 College heeft afgelopen maand een innovatieprijs gewonnen voor de manier waarop hun ROC les wil geven: leren voor een beroep en leren op de werkplek: hybride werkplekleren. Mijn doel is om Nederlands als vak ook een plek te geven bij dat hybride...

Hoe MBO-studenten beter Nederlands kunnen leren

Op vrijdag (23/9) was in Amersfoort de MBO Taalconferentie, georganiseerd door de ITTA (UvA). Voor een startend MBO-docent Nederlands een mooie gelegenheid om een overzicht te krijgen van wat er leeft en speelt in de wereld van MBO en Taal. En om inspirerende...