Methodes Nederlands in de ban op het Coornhert Gymnasium (bezoek 3)
Een klassiek schoolgebouw aan de vaart in Gouda, naast de historische dubbelloopse poldersluizen. Het Coornhert Gymnasium is een gymnasium met ongeveer 750 leerlingen. Een kleine school, waarin iedereen elkaar kent. Waar egalitair met elkaar wordt omgegaan. Rode draad...
Leren in en van de natuur bij Vrijeschool Zutphen vo (bezoek 2)
Dit is het tweede blog over mijn Queeste. Ik heb eind 2022 drie middelbare scholen bezocht, om een antwoord te vinden op mijn vraag: wat voor docent Nederlands zou ik willen zijn? In het eerste blog heb ik mijn ervaringen bij het WLG gedeeld. Petra Graus is een...
Taalbeschouwing in de praktijk: bezoek 1, aan het WLG
In november heb ik een Queeste aangekondigd. Ik ging drie scholen bezoeken, om een antwoord te vinden op de vraag wat voor docent Nederlands ik zou willen zijn. Drie docenten Nederlands, van het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen, de middelbare Vrijeschool te...
Op bezoek bij collega’s Nederlands VO
In november ga ik drie keer een dag meelopen met een collega Nederlands: in Groningen, in Zutphen en in Gouda. De reden is een antwoord te vinden op de vraag: “Op welke manier zou ik zelf het liefst het vak Nederlands willen geven?”. Deze queeste wil ik delen in een...
Leesdidactiek voor jongens van vijftien?
Zou jij in je klas ook willen dat je jongens aan het lezen krijgt? ‘En de meisjes dan?’, hoor ik je zeggen. Natuurlijk wil je genderneutraal lesgeven, want dat is hoe het hoort. Toch? Heb je Het Tienerbrein van Jelle Jolles gelezen (2019)? Onderzoek wijst uit dat er...
Geef jongens geen boeken, maar verhalen!
De afgelopen week is het weer gebleken uit onderzoeken van OESO en Stichting Lezen: de leesprestaties van jongeren zijn wederom verslechterd. Dat de leesmotivatie van leerlingen al jarenlang daalt, is al bekend sinds Theo Witte...